سئو پزشکی

نرخ تبدیل یا CR چیست؟

  1. صفحه اصلی
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. آموزشی
  6. /
  7. نرخ تبدیل یا CR…
نرخ تبدیل یا CR چیست؟

نقش مشترک صفحات مربوط به خدمات اصلی یک سایت به توسعه روند بازاریابی کسب و کار پشت پرده آن سایت ارتباط دارد. صفحه خدمات موثر صفحه‌ای هدف‌گرا محسوب می‌شود که یکی از قوی‌ترین و دقیق‌ترین ابزارها در بازاریابی دیجیتال حرفه‌ای است. از آنجایی که هدف و نقشه یک صفحه بسیار دقیق تعریف می‌شود، میزان عملکرد آن را می‌توان از نرخ تبدیل یا CR استنباط کرد. تا زمانی که هر وب سایت دارای این صفحات اصلی است نرخ تبدیل تنها متغیر مهمی خواهد بود که باید روی آن تمرکز کنید. منظور از CR یک صفحه نسبت تعداد مشتریان بالقوه‌ای است که در ابتدا جزء بازدیدکنندگان سایت به شمار می‌آمدند. اگر 100 نفر از صفحه اصلی خدمات سایت شما بازدید کنند و 3 نفر آنها برای دریافت خدمات یا خرید محصولات با شما تماس بگیرند، نرخ تبدیل این صفحه از سایت شما معادل 100: 3 درصد خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانید راهنمای زیر را مطالعه کنید.

منظور از نرخ تبدیل یا CR

نرخ تبدیل که به اختصار CR نیز خوانده می‌شود، یک معیار کلیدی است که اثربخشی تلاش‌های یک تیم بازاریابی را در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان واقعی اندازه‌گیری کرده و نشان می‌دهد. برآورد این نرخ تبدیل براساس یک فرمول خاص انجام می‌شود که عبارت است از: تقسیم تعداد فروش‌ها، ثبت‌نام‌ها بر تعداد کل بازدیدکنندگان وب سایت و ضرب کردن عدد به دست آمده در 100.

با انجام مرحله آخر در واقع شما درصد این نرخ را به دست می‌آورید. برای مثال اگر وب سایت شما در یک ماه 1000 بازدیدکننده داشته باشد و 50 نفر از آنها خرید کنند، نرخ تبدیل یا CR وب سایت شما معادل 5 درصد خواهد بود. بدین ترتیب 5 درصد از بازدیدکنندگان وب سایت شما قصد دارند از سایت خرید کنند و به مشتری تبدیل شوند.

بهبود نرخ تبدیل وب سایت اغلب از فزایش ترافیک آن مقرون به صرفه‌تر است؛ زیرا شما با کمک روش‌های بهینه‌سازی یا سئو سایت می‌توانید فروش بیشتری داشته باشید و تجربه کاربری را نیز افزایش دهید. برای افزایش نرخ تبدیل باید از استراتژی‌هایی همانند بهبود طراحی سایت و اصلاح سیستم پیام‌رسانی خود استفاده کنید.

5 روش برای توسعه نرخ تبدیل یا CR

نرخ تبدیل در واقع درصدی است که از تقسیم تعداد افرادی که از خدمات سایت شما بهره‌مند شده‌اند بر تعداد کل خریداران یا مشتریان احتمالی قابل محاسبه است. برای مثال اگر 2000 بازدیدکننده از فروشگاه اینترنتی شما دیدن کنند و 10 نفر از آنها نیز یکی از محصولات وب سایت شما را بخرند. این روند نرخ تبدیلی معادل 0.5 درصد را نشان می‌دهد.

نرخ تبدیل را می‌توان برای مقایسه عملکرد وب سایت‌ها و محتوای آنها به هنگام اجرای بازاریابی آنلاین مورد استفاده قرار داد. اگر CR کمتر از مقدار هدف باشد، باید برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل خود دست به کار شوید. اقدامات مختلفی وجود دارند که می‌توانند نرخ تبدیل شما را افزایش دهند. در بخش‌های بعدی چند روش کارآمد برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل را شرح می‌دهیم.

استفاده از یک عنوان تک، مشخص و استراتژیک

عنوان هر صفحه باعث می‌شود شما در بازاریابی آن صفحه موفق‌تر باشید. صفحه‌ای می‌تواند در ارائه پیام بازاریابی خود موفق باشد که کیفیت خوبی داشته و در انتقال مفهوم نیز موفق باشد. اگر صفحه شما فاقد عنوان اصلی است، کسانی که برای اولین بار به صفحه شما وارد می‌شوند، درک درستی از آن نخواهند داشت.

در نظر داشته باشید تنها یک عنوان واضح کافی نیست. اگر از یک عنوان واضح استفاده کنید اما در انتقال پیام موثر نباشید، بازدیدکننده درک درستی از صفحه شما نخواهد داشت و ممکن است او را از دست بدهید. هدف اصلی عنوان جلب توجه بیننده است و بعد از ذکر عنوان باید به طور خلاصه مطلب مورد نظر را توضیح دهید. فراموش نکنید عنوان منتخب شما باید کوتاه باشد و در حالت ایده‌آل بهتر است از 15 تا 20 کلمه تشکیل شود.

ارائه اطلاعات صحیح و معتبر

تصور کنید، از طریق یک وب سایت هتلی را انتخاب و آن را برای تعطیلات خود رزرو کرده‌اید. در فرودگاه هواپیما پیاده می‌شوید و با تاکسی خود را به لابی هتل می‌رسانید، سپس با آسانسور به اتاق خود می‌روید و متوجه می‌شوید اتاقی که رزرو کرده‌اید با تصاویری که در وب سایت دیده‌اید بسیار متفاوت است. چه حسی خواهید داشت؟

در چنین شرایطی آیا باز هم از سایت مورد نظر، هتلی رزرو می‌کنید؟ در صورتی که اطلاعات واقعی و درست در سایت خود ارائه ندهید، همه بازدیدکنندگان شما که به مشتری تبدیل شده‌اند، حسی مشابه را تجربه خواهند کرد. همین مسئله باعث می‌شود نرخ تبدیل سایت شما نزول کند و شانس کمتری برای رقابت با سایرین داشته باشید.

انتخاب صحیح تصاویر

بدون شک این جمله را زیاد شنیده‌اید که یک عکس بیش از هزار کلمه ارزش دارد، در زمان توسعه و بهبود نرخ تبدیل باید گفت که این عبارت صحت دارد. ذهن مخاطبین شما تصاویر را بسیار سریع‌تر از کلمات پردازش می‌کنند، به همین دلیل بهتر است از تصاویر مناسب و تاثیرگذار استفاده کنید.

در صورت انتخاب تصاویر حرفه‌ای به طور حتم متوجه تاثیر قابل توجه آنها می‌شوید. توصیه می‌کنیم از تصاویر بزرگ و باکیفیت برای تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده کنید. در صورتی که سایت فروشگاهی دارید، سعی کنید از تصاویر واقعی محصولات خود کمک بگیرید.

نقش اصلی تصاویر را در توسعه نرخ تبدیل هرگز دست کم نگیرید. سعی کنید در انتخاب تصاویر دقت به خرج دهید و زمانی که از کشور ترکیه صحبت می‌کنید، تصاویر کشور هند را در وب سایت خود بارگذاری نکنید.

درک کامل از ویژگی‌های مخاطبان هدف

صفحات مورد نظر وب سایت شما باید پیامی را منتقل کنند که نیاز اساسی و مشترک همه مخاطبان هدف به حساب آید. فرض کنید شما وب سایتی برای فروش باتری ماشین راه‌اندازی کرده‌اید. نیاز مخاطب شما چیست؟ مشتری شما ممکن است یک باتری ماشین با چندین سال گارانتی بخواهد و به دنبال برند مشخصی باشد.

بنابراین شما باید نیاز مشتری خود را تشخیص دهید و برای توسعه نرخ تبدیل تنوع بالایی از برندهای تولیدکننده باتری را ارائه دهید. در این صورت مشتریان برای سفارش باتری مورد نظرشان دست به کار می‌شوند و از سایت شما کمک می‌گیرند. هر چه تنوع محصولات سایت شما بیشتر باشد، شانس بیشتری در ارتقا نرخ تبدیل خود خواهید داشت.

اثبات اعتبار وب سایت

مردم وب سایت‌هایی را دوست دارند که می‌توانند به آنها اعتماد کنند، به همین دلیل است که بزرگ‌ترین کسب و کارها در بازار مبالغ هنگفتی را برای برندسازی سرمایه‌گذاری می‌کنند. راه اصلی توسعه CR یک وب سایت جلب اعتماد بازدیدکنندگان است. هر چه وب سایت شما اعتبار بیشتری داشته باشد، مشتریان بیشتر به سمت آن جذب می‌شوند.

اگر بتوانید اعتماد مشتریان خود را جلب کنید، به طور حتم آنها برای ارائه اطلاعات شخصی خود همانند شماره تلفن و سایر مشخصات هیچ تردیدی نخواهند داشت. داشتن برخی از گواهی‌های معتبر نیز می‌تواند باعث جلب اعتماد مشتریان بیشتری شود. روش‌های زیادی برای اثبات اعتبار وب سایت شما وجود دارند که برخی از آنها را در زیر نام می‌بریم:

  • اشتراک‌گذاری داده‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی
  • ترکیب پست‌های شبکه‌های اجتماعی
  • ارائه ارقام واقعی در مورد فعالیت تجاری خود
  • ارائه تعداد واقعی مشتریان عادی
  • بازگو کردن تعداد واقعی تراکنش‌ها
  • به اشتراک گذاشتن لوگو شرکت‌های معتبری که با آنها همکاری می‌کنید
  • نمایش نمادهای مربوط به اقدامات امنیتی داده‌ها
  • شرکت‌هایی که در روند خرید از طریق کارت اعتباری با شما همکاری می‌کنند

چرا نرخ تبدیل مهم است؟

با کمک بررسی نرخ تبدیل شما می‌توانید عملکرد صفحه‌های مهم وب سایت خود را مورد بررسی قرار دهید و آنها را بسنجید. در بخش‌های قبلی توضیح دادیم که نرخ تبدیل در واقع نشان‌دهنده تعداد مشتریانی است که در ابتدا تنها بازدیدکننده سایت شما بودند. هرچه درصد این نرخ بیشتر شود، شما نیز به موفقیت بیشتری دست می‌یابید.

با توسعه CR شما می‌توانید از موفقیت سایت خود مطمئن شوید و همچنین ایرادات یا نواقص آن را به خوبی شناسایی کرده و در صدد رفع آنها برآیید. بعد از این که مشکلات سایت خود را تحت بررسی قرار دادید، بهتر است برای بهبود آنها دست به کار شوید. بهبود این نرخ به توسعه سایر ویژگی‌های وب سایت شما کمک می‌کند.

اگر بتوانید این نرخ را افزایش دهید و به بهبود کسب و کار خود کمک کنید، بدون شک فروش وب سایت شما افزایش می‌یابد و مشتریان بیشتری خواهید داشت. خبر خوب اینکه هر چه میزان نرخ تبدیل شما افزایش یابد، تعداد مشتریان شما نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه سود بیشتری از وب سایت خود به دست می‌آورید.

چگونه CR را اندازه‌گیری کنیم؟

در روند طراحی و سئو سایت روش‌های مختلفی برای بررسی افزایش احتمالی مشتریان و خریداران وجود دارد که نرخ تبدیل یا CR نیز یکی از همین معیارها به حساب می‌آید. این نوع نرخ تنها به مشاغل و کسب و کارهایی مربوط است که به صورت آنلاین فعالیت دارند و تعداد خریداران و مشتریانی که به صورت اینترنتی کسب می‌کنند، برای آنها بسیار مهم و موثر است.

با توجه به توضیحات ذکر شده، می‌توان نتیجه گرفت که میزان تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری در موفقیت و توسعه یک کسب و کار آنلاین بسیار موثر است و نمی‌توان نقش آن را نادیده گرفت. به روش‌های مختلف و با استفاده از تولید محتوای مناسب و باکیفیت شما می‌توانید این نرخ را افزایش دهید.

ناگفته نماند این نرخ تنها درصد احتمالی مشتریان را نشان می‌دهد و نمی‌توان به طور دقیق تعداد خریداران آتی را تشخیص داد. برای برآورد این نرخ نیز فرمول مشخصی وجود دارد که در ادامه این فرمول را ذکر می‌کنیم:

نرخ تبدیل = تعداد مشتریان احتمالی تقسیم بر تمامی بازدیدکنندگان ضربدر 100

چه عواملی بر روی افزایش یا کاهش نرخ تبدیل موثر هستند؟

عوامل مختلفی بر روی افزایش یا کاهش نرخ تبدیل وب سایت شما موثر هستند که شما با کمک افراد متخصص در حوزه سئو و طراحی سایت می‌توانید این عوامل را تشخیص دهید. یکی از اصلی‌ترین عوامل مربوط به منابعی خواهد بود که شما برای توسعه وب سایت خود از آنها استفاده می‌کنید.

به زبان ساده منابعی که محتوای شما را در بردارند ارتباط مستقیمی با صحت آنها خواهند داشت. از این رو شما باید در انتخاب منابع دقت زیادی به خرج دهید. همچنین اگر وب سایت خود را در کانال یا رسانه‌ای خاص به اشتراک و نمایش می‌گذارید، باید از کیفیت و کارایی آن رسانه و کانال مطمئن باشید. برخی دیگر از این عوامل را در ادامه نام می‌بریم:

  • نوع خدماتی که وب سایت شما ارائه می‌دهند. برای مثال وب سایت‌های فروشگاهی زودتر از وب سایت‌های خدماتی یا شرکتی به نرخ تبدیل مورد نظر خود دست می‌یابند.
  • موقعیت مکانی وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در برخی از شهرها و کشورها استفاده از خدمات آنلاین و اینترنتی بسیار محبوب است.
  • نوع پیامی که در صفحه خود ارائه می‌دهید بسیار مهم است.
  • روشی که از آن بهینه‌سازی وب سایت خود استفاده می‌کنید بر روی افزایش یا کاهش نرخ تبدیل تاثیرگذار است.
  • رسپانسیو بودن وب سایت نیز از دیگر دلایل توسعه یا کاهش نرخ سی آر آن است.
  • هر چه بر روی توسعه و تکامل تجربه کاربری و مشتریان خود تمرکز کنید، به طور حتم نرخ تبدیل وب سایت شما نیز افزایش می‌یابد.

سخن آخر

در این راهنما به طور مفصل در مورد نرخ تبدیل یا سی آر یک وب سایت صحبت کردیم و روش‌های مختلفی را برای توسعه یا بهبود این نرخ به شما پیشنهاد دادیم. به طور حتم شما نیز به دنبال روشی هستید تا تعداد مشتریان وب سایت خود را افزایش دهید. بنابراین باید به افزایش نرخ تبدیل نیز توجه کنید.

به منظور توسعه نرخ تبدیل یا CR بدون شک به کمک سئوکاران و افراد حرفه‌ای در طراحی سایت نیاز دارید؛ زیرا شما به عنوان یک فرد عادی بدون دانش عمیق نمی‌توانید به توسعه وب سایت و نرخ تبدیل خود کمک کنید. یکی از بهترین شرکت‌ها برای توسعه نرخ CR شرکت دیجیتال مارکتینگ یکتا است که از تیم متخصص و حرفه‌ای تشکیل شده و بهترین خدمات مربوط به توسعه سئو سایت و افزایش نرخ مشتریان را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *