سئو پزشکی
سئو پزشکی
آنالیز سئو سایت چیست و چگونه انجام می‌شود؟
  1. صفحه اصلی
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. آموزشی
  6. /
  7. آنالیز سئو سایت چیست…
آنالیز سئو سایت چیست و چگونه انجام می‌شود؟
آنالیز سئو سایت چیست

اگر همیشه بهترین محتوا را تولید می‌کنید و عالی‌ترین موضوعات مرتبط را بر روی سایت خود قرار می‌دهید اما بیشتر محتواها بدون بازدید باقی می‌مانند، فایده تولید محتوا چیست؟ هدف شما از طراحی و راه‌اندازی سایت و تولید محتوای متنی یا ویدیویی جذب بیشتر مخاطبان یا کاربران است اما اگر بیشتر محتواهای شما بدون بازدید هستند، چرا باید به این کار ادامه دهید؟ در صورت روبرو شدن با چنین شرایطی امید خود را از دست ندهید و مسیری را انتخاب کنید که به افزایش ترافیک سایت شما کمک کند. با استفاده از ابزار آنالیز سئو سایت می‌توانید وضعیت سایت خود را مورد بررسی دقیق قرار دهید و بهترین راه‌حل را برای آن بیابید. در این راهنما شما را با ابزار رایگان آنالیز سئو سایت آشنا خواهیم کرد و بیشتر در مورد روند آنالیز سئو انواع سایت‌ها توضیح می‌دهیم.

منظور از آنالیز سئو سایت چیست؟

برخی از سایت‌ها و ابزارهای خاص به عنوان یک جستجوگر عمل می‌کنند و هر نوع مشکلات رایجی که در وب سایت شما وجود دارند را تحت بررسی دقیق قرار می‌دهند. در واقع این ابزارها و سایت‌ها بعد از بررسی وب سایت شما، می‌توانند راهنمایی‌های دقیقی در راستای توسعه سئو سایت در اختیار شما قرار دهند.

برای بررسی این روند، کافی است لینک سایت خود را درون وب سایت‌ها یا ابزارهای رایگان کپی کنید و اجازه دهید سایت شما را اسکن کنند. با این کار به آسانی مطالب سایت شما از نظر موتورهای جستجو و کاربران تحت بررسی قرار می‌گیرند.

به عبارت دیگر ابزارهایی برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو و بررسی خودکار مطالب صفحات یک وب سایت راه‌اندازی شده‌اند. این ابزارها سایت شما را با روشی مشابه یک موتور جستجو مورد بررسی قرار می‌دهند. بنابراین خیلی سریع هر نوع خطا را پیدا می‌کنند و در زمینه بهبود آن دست به کار می‌شوند.

آنالیز سئو سایت چگونه عمل می‌کند؟

سایت‌هایی که آنالیز سئو سایت را انجام می‌دهند، تحت تاثیر یک الگوریتم اختصاصی عمل می‌کنند و در جهت توسعه وب سایت شما عملکرد خوبی خواهند داشت. هنگامی که یک وب سایت یا ابزار را برای آنالیز سئو وب سایت خود انتخاب کنید، این سایت به عنوان یک جستجوگر، سایت شما را مورد اسکن قرار می‌دهد.

در ادامه نیز مسائل و موارد مهم مربوط به سئو را طی چند ثانیه بررسی می‌کند و اصلی‌ترین خطاها را مورد شناسایی دقیق قرار می‌دهد. در نهایت این خطاها و ایرادات را براساس اهمیتی که دارند تصحیح می‌کند. در ضمن سایت آنالیز سئو براساس سختی هر یک از خطاهای موجود راه‌حل مناسبی را برای آنها در نظر می‌گیرد. طی روند آنالیز سئو ایرادات هر سایت رتبه‌بندی می‌شوند.

ضرورت آنالیز سئو سایت

تبلیغات پولی، رسانه‌های اجتماعی و سایر استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال همگی به توسعه ترافیک وب‌سایت شما کمک می‌کنند اما چیزی که بیشتر از همه این‌ها ترافیک وب‌سایت‌ها را افزایش می‌دهد، موتورهای جستجو هستند. در واقع یک سایت سئو شده 20 برابر بیشتر از سایت‌های دیگر ترافیک جذب می‌کند.

در نظر داشته باشید موتورهای جستجو برای ارسال ترافیک به وب سایت شما به کمک و همیاری نیاز دارند. با بهینه‌سازی و سئو سایت خود اطلاعات کلیدی در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهید تا بتوانند صفحات شما را به درستی ایندکس کنند و نمایش دهند.

از این رو با کمک روش آنالیز سئو سایت شما می‌توانید به رتبه‌های بالاتری در نتیجه موتورهای جستجو دست پیدا کنید. سئو یکی از موضوعات مهمی است که همیشه در حال تغییر خواهد بود و دانستن اینکه، سئو سایت را از کجا شروع کنید کمی دلهره‌آور است.

ممیزی کردن صدها یا حتی هزاران صفحه وب سایت از نظر سئو به زمان، منابع و تخصص زیادی نیاز دارد. بدین ترتیب برای آنالیز سئو سایت، ترافیک وب سایت و سایر خدمات مرتبط می‌توانید از ابزارهای تخصصی کمک بگیرید که در این حوزه فعالیت و سابقه درخشانی دارند.

آنالیز سئو سایت بر روی چه نکاتی تمرکز دارد؟

هر یک از سایت‌ها و ابزارهای آنالیز سئو به صورت جداگانه بر روی مسائل مختلفی تمرکز دارند. برخی از اصلی‌ترین نکاتی که این ابزارها مورد بررسی دقیق قرار می‌دهند، عبارت هستند از:

  • کدهای خطا: ارائه راه‌حل برای رفع خطا 404 یا صفحه یافت نشد و خطا 500 که خطای سرور داخلی است.
  • ریدایرکت: خطاهایی که باعث می‌شود کاربران بعد از انتقال پیدا کردن به چندین سایت در نهایت به صفحه اصلی هدایت شوند.
  • لینک‌ها: ایراداتی که به لینک‌ها مرتبط است. برای مثال لینک داخلی شکسته هستند و لینک‌های خروجی به سایت را به دامنه‌های ناامن انتقال می‌دهد.
  • تصاویر: مشکلاتی که مربوط به تصاویر است. برای مثال متن جایگزین تصاویر از بین رفته یا تصاویر بیش از حد بزرگی بر روی سایت قرار دارند که سرعت بارگذاری سایت را کاهش می‌دهند.
  • صفحات: صفحاتی که با ایرادات واضحی همراه هستند، برای مثال لینک‌های داخلی درون یک صفحه به طور افراطی انتخاب شده‌اند یا تگ‌های صفحه مناسب نیستند و از بین رفته‌اند. در برخی موارد نیز صفحاتی از نقشه سایت حذف شده‌اند.
  • عناوین: آنالیز سئو سرفصل‌ها را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد و اگر صفحه‌ای H1 نداشته باشد آن را معرفی خواهد کرد.
  • متا: این مورد بر روی عناوین متا و توضیحات متا تمرکز دارد. برای مثال اگر متای شما خیلی طولانی باشد و گوگل آنها را به طور کامل نمایش ندهد.
  • سازگاری با موبایل: سایت شما از نظر سازگاری با صفحه گوشی مورد بررسی قرار می‌گیرد. آنالیز سئو سایت را به شکلی بررسی می‌کند که مطمئن شود بر روی تلفن همراه نیز بارگیری می‌شود و می‌توان آن را از طریق صفحه لمسی نیز باز کرد.
  • خوانایی: مشکلات مربوط به خوانایی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند. محتواهایی که درک آنها خیلی دشوار است قابل تشخیص خواهند بود.

چگونه گزارش آنالیز سئو سایت را بخوانیم؟

آنالیز سئو سایت اطلاعاتی در مورد وب سایت شما ارائه می‌دهد، همچنین امتیاز سئو و سطح سایت نیز قابل مشاهده خواهد بود. در ادامه توصیه‌هایی برای بهبود روند و وضعیت سایت مورد نظر در اختیار شما قرار می‌گیرد. امتیاز سئو سایت یک معیار کلی است که سلامت سایت شما را از نظر سئو و بهینه‌سازی نشان می‌دهد.

با این حال امتیاز سئو برای اینکه به نتیجه دقیقی دست یابید، کافی نیست. برای آنالیز دقیق سایت خود بهتر است فهرست دقیقی از مشکلات، توضیحات مربوط به آنها و نحوه رفع هر یک از مشکلات را تهیه و تعبیه کنید. برای اینکه گزارش حاصل از آنالیز سئو سایت را بهتر مطالعه کنید، این آنالیز به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود:

برای هر یک از موارد ذکر شده یک رتبه دقیق ذکر می‌شود و بهترین روش رفع ایرادات نیز تا حد زیادی متذکر می‌شوند. همچنین به میزان دانش فنی و تلاشی که برای سایت خود انجام داده‌اید، رتبه مشخصی دریافت می‌کنید.

با آنالیز سئو سایت چطور سایت خود را بهینه کنیم؟

آنچه که به بهینه‌سازی دقیق نیاز دارد به موضوع سایت شما و میزان سلامت سئو فعلی آن بستگی دارد. به طور کلی با کمک آنالیز سئو سایت می‌توانید موارد زیر را بهینه‌سازی کنید:

  • هر مشکل فنی مهمی که باعث می‌شود موتورهای جستجو به سایت شما دسترسی نداشته باشند و نتوانند موضوعات سایت شما فهرست‌بندی کنند، با آنالیز سئو رفع می‌شود. تا زمانی که این مشکل رفع نشود، رسیدن به نتیجه مطلوب در اثر سایر تلاش‌ها نیز امری بعید خواهد بود.
  • مشکلات مربوط به محتوا نیز باید رفع شوند؛ زیرا محتوا اولین چیزی است که مخاطبان در لحظه ورود به سایت شما با آن مواجه می‌شوند.
  • مشکلات مربوط به تجربه کاربری را رفع کنید تا کاربران بتوانند بدون هیچ زحمتی در سایت شما پیمایش داشته باشند و به آنچه در جستجوی آن هستند زودتر و راحت‌تر دست می‌یابند.
  • ایرادات مربوط به سازگاری سایت با صفحه موبایل را برطرف کنید تا کاربران با استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت نیز بتوانند سایت شما را مشاهده کنند.

شاید این موضوعات کمی پیچیده به نظر برسند، اما لازم نیست این مسائل را حفظ کنید. به هنگام آنالیز سئو سایت شرکتی یا سایر سایت‌های خود ابزارها براساس اولویت‌بندی دقیقی این مسائل را مشخص می‌کنند و بهترین پیشنهادات را در عرصه بهبود سایت شما در اختیارتان قرار می‌دهند.

معرفی 4 ابزار رایگان برای آنالیز سئو سایت

به منظور بررسی و آنالیز سئو، شما می‌توانید از ابزارهای رایگان و حرفه‌ای کمک بگیرید. این ابزارها در روند تشخیص ایرادات و خطاهای سایت راه‌اندازی شده به شما کمک می‌کنند. فرقی ندارد به فکر سئو سایت فروشگاهی هستید یا اینکه بر روی سئو سایت پزشکی تمرکز دارید، به هر حال این ابزارها می‌توانند راهی برای بهبود عملکرد سایت شما باشند.

ابزارهای آنالیز سئو سایت، وب سایت شما را از نظر مسائل مختلفی مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد تا در نهایت براساس نیاز کاربران و موتورهای جستجو راه‌حل‌هایی را تعبیه و طراحی کند. برخی از مسائلی که ابزارها تحت بررسی قرار می‌دهند عبارت هستند از:

  • کلمات کلیدی
  • استفاده صحیح از کلمات کلیدی
  • توزیع صحیح کلمه کلیدی
  • کیورد ریسرچ
  • تگ‌ها
  • طول محتواها
  • بررسی کردن و تشخیص محتوای ضعیف
  • وضعیت لینک‌های داخلی
  • بررسی کیفیت محتواها
  • سرعت وب سایت
  • وضعیت تایتل‌ها و زیر عنوان‌ها
  • بررسی تصاویر سایت
  • نوشته جایگزین تصاویر
  • سئو داخلی، خارجی و تکنیکال

ابزار GtMetrix

سرعت سایت یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که به هنگام بررسی سئو سایت باید به آن توجه داشت. از این رو باید با کمک یک ابزار حرفه‌ای سرعت و عملکرد سایت خود را مورد بررسی دقیق قرار دهید. با ورود به سایت و ابزار GtMetrix می‌توانید وضعیت وب سایت خود را از لحاظ امتیازدهی گوگل بررسی کنید.

این ابزار وضعیت و کیفیت سایت شما را از نمره A رتبه‌بندی می‌کند. هرچه کیفیت و عملکرد سایت شما بهتر باشد، بدون شک رتبه بالاتری دریافت می‌کنید.

GTMETRIX

ابزار ahref

تاثیر آنالیز سئو سایت

دقت این ابزار نسبت به ابزار قبلی بسیار بیشتر است، به طوری که سایت شما را از نظرهای مختلفی مورد بررسی قرار می‌دهد. برای مثال این ابزار رتبه مربوط به کلمات کلیدی را بررسی می‌کند و گپ‌های محتوایی آن را تشخیص می‌دهد. همچنین با کمک این ابزار خطاهای موجود در سایت شما شناسایی می‌شوند و حتی لینک‌های شکسته نیز ترمیم خواهند شد.

توجه داشته باشید این ابزار متاسفانه به طور کامل رایگان نیست و شما برای دریافت خدمات حرفه‌ای این ابزار آنالیز سئو سایت باید هزینه‌ای پرداخت کنید. ناگفته نماند از خدمات داشبورد ابزار ahref می‌توانید به صورت رایگان کمک بگیرید اما برای سایر خدمات باید مبلغ دلاری را ماهانه پرداخت کنید.

ahref

ابزار سرچ کنسول

یکی دیگر از ابزارهای مناسب برای بررسی وضعیت سئو سایت، سرچ کنسول است که به صورت نسخه رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد. به طور کلی نصب و راه‌اندازی این نوع ابزار برای بیشتر سایت‌ها امری مهم و ضروری خواهد بود.؛ زیرا وضعیت سئو سایت را به طور کامل تحت بررسی قرار می‌دهد. این ابزار از جهات مختلفی سایت شما را ارزیابی می‌کند که برخی از آنها را در زیر نام می‌بریم:

  • بررسی رتبه
  • میزان کلیک
  • پیوندها
  • لوکیشن سایت
  • سازگاری صفحه سایت با گوشی موبایل و غیره
  • ایندکس بودن آدرس صفحات
  • مشخص کردن تعداد خطاهای 404
  • فعال بودن نقشه سایت

گوگل سرچ کنسول

ابزار Moz

سومین وب سایت یا ابزاری که می‌توان برای آنالیز سئو وب سایت استفاده کرد، ابزار Moz است که بیش از هر چیزی بر روی بک لینک‌ها تمرکز دارد و کیفیت سایت شما را در مقایسه با سایت رقبا مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد. این ابزار دارای 2 نسخه پولی و رایگان است که نسخه پولی آن خدمات کامل‌تری را برایتان تامین می‌کند.

نسخه رایگان ابزار Moz تا حد زیادی به شما کمک می‌کند اما با محدودیت‌هایی همراه خواهد بود. برخی از کاربران اعلام کرده‌اند برای استفاده از این ابزار و سایت باید به فیلتر شکن مجهز باشید؛ زیرا متاسفانه بدون فیلترشکن امکان دسترسی نخواهید داشت.

نتیجه‌گیری

فراموش نکنید راه‌اندازی، طراحی و سئو یا بهینه‌سازی کردن سایت تمام ماجرا نیست و شما برای اینکه بتوانید از رقبا خود پیشی بگیرید باید سئو سایتتان را مورد ارزیابی و آنالیز دقیق قرار دهید. در این راهنما روش‌هایی را که برای آنالیز سئو وب سایت کارآمد هستند، به طور خلاصه معرفی کردیم و اهمیت این کار را توضیح دادیم. برای اینکه به اطلاعات دقیق‌تری در مورد نحوه آنالیز سئو وب سایت خود دست یابید می‌توانید از شرکت دیجیتال مارکتینگ یکتا کمک و راهنمایی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *