سئو پزشکی
سئو پزشکی

امنیت وردپرس چیست و چه اهمیتی دارد؟

  1. صفحه اصلی
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. آموزشی
  6. /
  7. امنیت وردپرس چیست و…
امنیت وردپرس چیست و چه اهمیتی دارد؟
امنیت وردپرس

اگر سایتی که راه‌اندازی کرده‌اید برای شما مهم و جدی است و قصد دارید از طریق سایت خود به سود خوبی دست یابید، پس باید بهترین شیوه‌های امنیتی وردپرس را در نظر بگیرید. در غیر این صورت ممکن است یکی از 1000 وب سایتی باشید که در لیست سیاه گوگل مورد حمله بدافزار یا فیشینگ قرار می‌گیرند. برای اینکه بتوانید از وب سایت خود در برابر هکرها و بدافزارها محافظت کنید، باید به امنیت وردپرس اهمیت دهید. البته نرم‌افزار اصلی وردپرس بسیار امن است و به طور منظم تحت توسعه قرار دارد اما همچنان باید کارهای زیادی انجام شود تا امنیت آن کامل شده و سایت شما نیز به امنیت برسد. در این مطلب نکات امنیتی مربوط به وردپرس را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا بتوانید از سایت خود به بهترین شکل حمایت کنید.

آیا وردپرس امن است؟

وردپرس تا حد زیادی قابل اعتماد بوده و برای مصارف مختلف امن است. به روزرسانی‌های منظمی برای رفع مشکلات امنیتی ارائه می‌شوند اما پلتفرم اصلی وردپرس تنها بخش کوچکی از آسیب‌پذیری امنیتی را نشان می‌دهد. متاسفانه توسعه‌‎پذیری وردپرس، افزونه‌ها و برخی دیگر از ویژگی‌های حاضر مقصر بیشتر مشکلات امنیتی پیش روی سایت‌های وردپرسی هستند.

پاسخ این سوال که آیا وردپرس امن است یا خطرات آن را تهدید می‌کند، به طور کامل به مالک سایت وردپرسی بستگی دارد. در ادامه برخی از ویژگی‌هایی که بر روی امنیت وردپرس موثر هستند را نام می‌بریم:

  • تعداد افزونه‌ها
  • تعداد تم‌ها
  • تعداد مولفه‌های توسعه‌پذیری قابل انتخاب برای نصب
  • نوع نگه‌داری از نرم‌افزار سایت

از سال 2021 تعداد آسیب‌پذیری‌های وب‌سایت‌های وردپرسی 150 درصد افزایش پیدا کرد که در مجموع 29 درصد آن بدون اصلاح باقی مانده‌اند. البته با وجود تمام این مسائل مربوط به امنیت وردپرس، شما نباید از این سیستم ناامید شوید. امنیت وردپرس مربوط به کاهش ریسک است و امکان حذف ریسک در هیچ شرایطی وجود ندارد. به طور کلی اگر گام‌های درست بردارید و شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای کمک بگیرید امنیت وردپرس شما نیز افزایش می‌یابد.

چرا امنیت وردپرس مهم است؟

محافظت از سایت وردپرسی شما در برابر فیشینگ، بدافزار و سایر خطرات احتمالی امری حیاتی است. برای اینکه به امنیت وردپرس حفظ شود باید همیشه سایت خود را به روز نگه‌دارید. وردپرس به دلیل قابلیت استفاده آسانی که دارد و همیشه در دسترس است، از شهرت و محبوبیت خوبی نیز برخوردار خواهد بود.

ورد پرس محبوب‌ترین راه برای ساخت یک وب سایت است. آمارهای اخیر نشان داده که 43 درصد از وب سایت‌ها از ورد پرس استفاده می‌کنند. فراموش نکنید محبوبیت نیز بهایی دارد. متاسفانه وب سایت‌های ناامن وردپرسی می‌توانند هدف آسانی برای هکرهایی باشند که به دنبال استفاده از آسیب‌پذیری‌های شناخته شده به نفع خود هستند.

در صورتی که زمان زیادی را برای ساختن وب سایت خود صرف می‌کنید باید با بهترین شیوه‌های امنیتی به سایت وردپرسی‌تان، توجه داشته باشید. از آنجایی که همیشه خطر وجود دارد، ایمن‌سازی سایت وردپرسی شما یک فرآیند مستمر باقی می‌ماند و نیاز به ارزیابی مکرر بردارهای حمله و تهدیدات دارد. در بخش‌های بعدی عاقبت بی‌توجهی به امنیت وردپرس را شرح می‌دهیم.

ایجاد بدافزار

متاسفانه سایت‌های وردپرسی ناامن می‌توانند منجر به ایجاد بدافزار شوند. اگر به امنیت سایت وردپرس خود توجه نکنید، ممکن است مهاجمان سایت شما را آلوده کنند، از منابع شما نهایت سو استفاده را به کار گیرند، اطلاعات حساس را سرقت کنند و حتی سایت شما را به حالت آفلاین درآورند.

حتی این امکان وجود دارد که در نهایت باج‌افزار یا بدافزار را میان بازدیدکنندگان ناشناس سایت شما توزیع کنند. در نهایت یک وب سایت هک شده می‌تواند بر شهرت کسب و کار شما تاثیر منفی بگذارد. همچنین شما متحمل ضرر مالی می‌شوید و در رتبه‌بندی موتورهای جستجو نیز جایگاه خود را از دست می‌دهید.

بی‌اعتماد شدن مشتریان

بدون شک می‌دانید که مشتریان و کاربران بیشتر به سایت‌هایی اعتماد می‌کنند که امنیت خوبی داشته باشند. همان‌طور که یک فروشگاه واقعی امن مشتریان بیشتری دارد، وب‌سایت آنلاین مطمئن نیز می‌تواند مشتریان زیادی داشته باشد.

بازدیدکنندگان سایت و مشتریان انتظار امنیت دارند و به سایت‌هایی سر می‌زنند که در برابر انواع حملات قدرت محافظت داشته باشند. اگر وب سایت تجارت الکترونیکی شما با استانداردهای اصلی مطابقت نداشته باشد، ممکن است باعث جریمه‌های سنگین شود و نه تنها شما بلکه بسیاری از مشتریانتان نیز پول خود را از دست بدهند.

امنیت وردپرس

تاثیر امنیت وردپرس بر روی سئو

توجه داشته باشید که امنیت وردپرس برای سئو بسیار مهم است. موتورهای جستجو مانند گوگل، وب سایت‌های امن را دوست دارند. همچنین جستجوی وب سایت‌ها به طور مستقیم تحت تاثیر امنیت آنها است. در واقع موتورهای جستجو همانند گوگل از رمزگذاری HTTPS به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی یاد می‌کند.

در ضمن اگر تشخیص داده شود که سایت شما در حال توزیع بدافزار،  فیشینگ یا هرزنامه است، بلافاصله رتبه‌بندی سایت شما کاهش می‌یابد. بنابراین اگر می‌خواهید یک وب سایت با رتبه بالا داشته باشید، باید به امنیت سایت خود توجه کنید و اقداماتی برای محافظت از آن در برابر انواع حملات انجام دهید.

اساسی‌ترین فعالیت‌ها برای حفظ امنیت وردپرس

یک وب سایت وردپرس هک شده می‌تواند آسیب جدی به درآمد و شهرت کسب و کار شما وارد کند. هکرها می‌توانند اطلاعات کاربر و رمز عبور را بدزدند، نرم‌افزارهای مخرب نصب کنند و حتی بدافزاری را بین کاربران شما به توزیع برسانند. بدتر از همه اینکه ممکن است برای دسترسی مجدد به سایت خود باید به هکرها باج پرداخت کنید.

گوگل روزانه به 12 تا 14 میلیون کاربر هشدار می‌دهد که وب سایتی که قصد استفاده و بازدید از آن را دارند، حاوی بدافزار یا سرقت اطلاعات است. علاوه بر این گوگل روزانه بیش از 10000 وب سایت را به دلیل بدافزار یا فیشینگ در لیست سیاه خود قرار می‌دهد.

همان‌طور که صاحبان مشاغل در مکان مورد نظر و به صورت فیزیکی مسئولیت حفاظت از اموال خود را بر عهده دارند، صاحبان مشاغل آنلاین نیز باید به امنیت وردپرس خود توجه بیشتری داشته باشند. در ادامه چند مورد از ساده‌ترین روش‌ها برای حفظ امنیت سایت وردپرس را شرح می‌دهیم.

سایت وردپرس خود را به روز رسانی کنید

وردپرس نرم‌افزاری اوپن سورس است و به طور مرتب به روزرسانی می‌شود. وردپرس به طور پیش فرض و به طور خودکار به روزرسانی‌های جزئی را نصب می‌کند. این در حالی است که برای نسخه‌های اصلی باید به روزرسانی را به صورت دستی انجام دهید.

همچنین وردپرس دارای هزاران افزونه و تم است که می‌توانید در وب سایت خود آنها را نصب کنید. این پلاگین‌ها و تم‌ها توسط توسعه‌دهندگام شخص ثالث نگهداری می‌شوند و به طور منظم با جدیدترین به روزرسانی‌ها تحت انتشار قرار می‌گیرند.

به طور کلی این به روزرسانی‌ها وردپرس برای امنیت و ثبات سایت وردپرسی شما بسیار مهم هستند. بنابراین شما باید مطمئن باشید که قسمت‌های مرکزی وردپرس شما و افزونه‌های آن به روز هستند.

از نام کاربری و رمز عبور قوی استفاده کنید

رایج‌ترین تلاش‌ها برای هک وردپرس استفاده از رمزهای عبور ضعیف است. می‌توانید با استفاده از رمز عبور قوی‌تر که مختص سایت شما است، دسترسی هکرها به سایت خود را دشوار کنید. البته رمز عبور قوی تنها مربوط به سایت وردپرس نیست، بلکه باید برای پایگاه‌های داده، حساب‌های میزبان وردپرس و آدرس ایمیل سفارشی که از نام دامنه سایت شما استفاده می‌کند، رمز عبور قوی انتخاب کنید.

بسیاری از افراد مبتدی استفاده از رمز عبورهای قوی را دوست ندارند؛ زیرا به خاطر سپردن آنها سخت است. نکته خوب اینکه به یادآوری رمزهای عبور نیازی ندارید، بلکه کافی است از یک برنامه مدیریت رمز عبور استفاده کنید. راه دیگری که به امنیت وردپرس کمک می‌کند، عدم به اشتراک گذاشتن دسترسی به حساب مدیریت وردپرس خود با سایرین است.

اگر یک تیم بزرگ یا نویسندگانی دارید، قبل از اینکه حساب‌های کاربری آنها را به سایت وردپرس خود اضافه کنید، مطمئن شوید که نقش و دسترسی هر یک از کاربران را به درستی تعیین کرده‌اید.

برای صفحه ادمین سایت لیست امن و سیاه تنظیم کنید

در صورتی که لینک سایت خود را قفل کنید، ورود به لینک وب سایت شما برای آدرس‌های IP غیر مجاز تا حدودی غیرممکن است و این شرایط از سایت شما در برابر حمله محافظت می‌کند. لینک‌های قابل اعتماد و آی پی‌های مجاز را تعیین کنید. اشخاص خارج از آی پی مشخص شده نمی‌توانند به وب سایت شما دسترسی پیدا کنند.

حفظ امنیت وردپرس به ساده‌ترین روش و بدون کدنویسی

ما می‌دانیم که بهبود امنیت وردپرس برای بیشتر صاحبان سایت‌ها فکری وحشتناک است و این ترس برای افراد مبتدی بیشتر خواهد بود. به خصوص کسانی که اهل فن نیستند و اطلاعات فنی کمی در این مورد دارند، بیشتر از سایرین با نگرانی روبرو هستند. اگر شما نیز جزء همین دسته از افراد هستید، نگران نباشید؛ زیرا شما تنها نیستید.

شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ زیادی روی کار آمده‌اند که در تقویت امنیت وردپرس به هزاران کاربر وردپرس کمک می‌کنند. راحت‌ترین راه برای حفظ امنیت سایت‌های وردپرس با چند کلیک ساده امکان‌پذیر است و به کدنویسی نیازی ندارد. در بخش‌های بعدی بیشتر در این مورد توضیح می‌دهیم.

نصب Backup وردپرس

بکاپ گرفتن اولین دفاع شما در برابر هر گونه حمله به سایت وردپرس است. به یاد داشته باشید، هیچ راه‌حلی 100 درصد امن نیست. اگر وب سایت‌های دولتی را هک می‌کنند، بدون شک سایت شما نیز قابل هک خواهد بود. بکاپ گرفتن به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت وقوع هر اتفاق ناخوشایندی، به سرعت سایت وردپرسی خود را بازیابی کنید.

افزونه‌های بکاپ‌گیری وردپرس رایگان و پولی زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. مهم‌ترین چیزی که در مورد بکاپ‌گیری باید بدانید این است که باید به طور مرتب نسخه‌های پشتیبان کامل سایت را در یک مکان مجزا از حساب میزبانی سایت ذخیره کنید.

توصیه می‌کنیم این اطلاعات را در سرویس‌ها کلود همانند آمازون، دراپ باکس و غیره ذخیره کنید. خوشبختانه بکاپ‌گیری کار خیلی سختی نیست و با کمک افزونه‌ها قابل انجام است.

نصب یک افزونه امنیتی معتبر وردپرس

بعد از بکاپ‌گیری، باید یک سیستم حسابرسی و نظارت راه‌اندازی کنید تا هر اتفاقی که در وب سایت شما رخ می‌دهد را پیگیری کند. این سیستم بر یکپارچگی فایل‌ها نظارت دارد و تلاش‌های ناموفق برای ورود به سیستم را تحت بررسی قرار می‌دهد. همچنین بدافزارها نیز توسط همین سیستم قابل تشخیص هستند.

خوشبختانه با مصب یکی از بهترین افزونه‌های امنیتی وردپرس می‌توانید به راحتی این موضوع را مدیریت کنید. شما حتی می‌توانید از افزونه‌های رایگان نیز کمک بگیرید که برای نصب آنها مرحله به مرحله پیش بروید. با بررسی داشبورد این افزونه‌ها می‌توانید مطمئن شوید که مشکلی در سایت وردپرسی شما وجود داشته یا همه چیز به خوبی تحت کنترل است.

امنیت وردپرس چیست و چه اهمیتی دارد؟

سایت وردپرس خود را به SSL/HTTP منتقل کنید

این نوع پروتکل‌ها شرایطی ایجاد می‌کنند تا روند انتقال داده‌ها بین وب سایت شما و مرورگر کاربر به شکل رمزگذاری شده انجام شود. این روند رمزگذاری باعث می‌شود کسی نتواند اطلاعات را بدزدد. زمانی که SSL را فعال کنید، آدرس وب سایت شما از  HTTP به HTTPS تغییر می‌کند.

همچنین علامت یک قفل یا نمادی مشابه در کنار آدرس وب سایت شما در مرورگر قرار می‌گیرد. از آنجایی که SSL هزینه دارد، برخی از صاحبان وب سایت‌ها ترجیح می‌دهند هزینه اضافی نتراشند و از پروتکل‌های ناامن برای وب سایت خود استفاده کنند.

البته این معضل مربوط به دوران گذشته بود و در حال حاضر این سرویس نیز به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. در حال حاضر شروع روند استفاده از SSL برای تمام وب سایت‌های وردپرسی آسان‌تر از همیشه است. به طور معمول شرکت‌های میزبان خرید سایت این نوع پروتکل را نیز ارائه می‌دهند.

سخن آخر

به عنوان صاحب یک کسب و کار کوچک که مشتریان زیادی دارد، ممکن است زمان لازم برای نظارت بر روی امنیت وب سایت خود را نداشته باشید و نتوانید به خوبی از آن در برابر آسیب‌ها محافظت کنید. بنابراین توصیه می‌کنیم برای توسعه امنیت وردپرس، حجم کاری خود را کاهش دهید و از تیم یا شرکت دیجیتال مارکتینگی استفاده کنید که در این حوزه تخصص و سابقه خوبی داشته باشد.

یکی از بهترین شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ، شرکت یکتا است که در این روند کنار شما خواهد بود و بهترین و کامل‌ترین مشاوره را در اختیار شما قرار می‌دهد. تیم مجرب یکتا به منظور حفظ امنیت سایت وردپرسی شما در کنارتان هستند و به طور دائم از شما پشتیبانی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *