سئو پزشکی

لینک سازی داخلی سایت چه اهمیتی در سئو دارد؟

  1. صفحه اصلی
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. آموزشی
  6. /
  7. لینک سازی داخلی سایت…
لینک سازی داخلی سایت چه اهمیتی در سئو دارد؟
لینک سازی داخلی سایت چه اهمیتی در سئو دارد؟

تصور کنید سایتی را متناسب با کسب و کار خود راه‌اندازی کرده‌اید و تا حدودی برای سئو آن اقدامات مختلفی را انجام داده‌اید اما هنوز به رتبه یا جایگاهی که مورد نظر دارید، حتی نزدیک هم نشده‌اید. به نظر شما دلیل اصلی این معضل چیست؟ چه اقدامات اضافی دیگری باید انجام دهید؟ یکی از همین اقدامات ضروری و موثر نیز لینک سازی داخلی است که شاید بسیاری از افراد معمولی از اهمیت آن آگاه نباشند و خیلی به این موضوع دقت نکنند.

 قبل از اینکه محتوای شما بتواند به رتبه‌بندی گوگل دست یابد به لینک نیاز دارد. گوگل تمام پست‌ها و صفحات وب سایت شما را از طریق لینک‌هایی که به آنها وصل شده است پیدا می‌کند و لینک داخلی نیز محتواهای سایت شما را به هم وصل می‌کند و ایده مشخصی از ساختار وب سایت شما را برای گوگل درست خواهد کرد. در نتیجه همین روند، شما شاهد رشد رتبه وب سایت خود در نتایج موتورهای جستجو خواهید بود. برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد لینک سازی داخلی و اهمیت یا تاثیر آن کسب کنید، با ما همراه باشید.

لینک سازی داخلی چیست؟

لینک داخلی یک صفحه از سایت شما را به صفحه دیگری از آن وصل می‌کند. کاربران و موتورهای جستجو برای یافتن محتوای وب سایت شما از همین لینک‌ها استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر کاربران از لینک‌ها برای سفر در وب سایت شما و یافتن محتوایی که لازم دارند، استفاده خواهند کرد.

موتورهای جستجو نیز از لینک‌ها برای حرکت در سایت شما استفاده می‌کنند. در ضمن اگر یکی از صفحات وب سایت شما هیچ لینکی نداشته باشد، موتورهای جستجو آن را نمی‌بینند. لینک سازی داخلی در این روند بسیار مهم است و دارای مدل‌های مختلفی خواهد بود.

شما علاوه بر استفاده از کلمات LSI که به توسعه شناسایی محتوا کمک می‌کند، می‌توانید از لینک‌های مختلفی درون محتوا مورد نظر استفاده کنید. لینک‌هایی که درون محتوا اضافه می‌شوند را لینک متنی می‌گویند که کاربران از طریق آنها می‌توانند به محتوای جالب و مرتبط مورد نظر خود دست پیدا کنند.

چرا لینک سازی داخلی برای گوگل مهم است؟

لینک سازی داخلی یک عامل ضروری برای گوگل و سایر موتورهای جستجو است اما شاید برایتان سوال شود که چرا گوگل تا این حد به لینک سازی داخلی اهمیت می‌دهد؟ گوگل برای کشف محتوا در وب سایت‌ها و رتبه‌بندی محتواها در نتایج جستجو خود، لینک‌ها را دنبال می‌کند.

اگر یک پست یا صفحه لینک‌های زیادی دریافت کند، این مسئله به گوگل نشان می‌دهد که با محتوایی ضروری و ارزشمند روبرو است. این موضوع به استفاده از لینک‌های خارجی نیز مرتبط است و تنها محدود به لینک سازی داخلی نیست. لینک سازی در واقع به افزایش نرخ کلیک و نرخ تبدیل سایت شما نیز کمک می‌کند.

شما به عنوان مالک سایت به لینک سازی داخلی دسترسی کامل دارید و آن را تحت کنترل خود خواهید داشت. در واقع می‌توانید با لینک سازی داخلی صحیح بازدیدکنندگان و گوگل را به مهم‌ترین صفحات خود راهنمایی کنید. برخی از افزونه‌های قابل استفاده در وردپرس دارای ابزارهای مناسبی برای لینک سازی داخلی هستند که شما می‌توانید از آنها نیز استفاده کنید.

مزایای لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی و ایجاد ارتباط میان محتواها

 

اگر لینک سازی داخلی به درستی انجام شود، ارتباطات خوب و کاملی بین محتواهای مرتبط ایجاد خواهد شد و به مخاطبان کمک می‌کند تا به راحتی آنچه را که فراتر از پست اولیه یا مقاله سرچ شده است، بیابند و از آن نهایت بهره را ببرند. البته لینک سازی داخلی از نظر فنی نیز مهم است؛ زیرا استراتژی صحیح برای حذف لینک‌های شکسته را در بردارد.

همچنین لینک سازی داخلی اعتبار سایت شما را افزایش می‌دهد. علی رغم چالش‌های مرتبط با لینک سازی داخلی، این روش راهی کوچک اما موثر در تقویت برنامه دیجیتال مارکتینگ محتوای سایت‌های مختلف است که نباید آنها را نادیده گرفت. این روش مزایای زیادی دارد که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم.

ایجاد روابط مناسب بین محتواهای وب سایت

گوگل وب سایت‌ها را با دنبال کردن لینک‌های خارجی و داخلی و با استفاده از رباتی به نام گوگل بات تحت بررسی قرار می‌دهد. این ربات به صفحه اصلی وب سایت می‌رود، صفحه را رندر می‌کند و اولین لینک را پیش می‌گیرد. با دنبال کردن این لینک‌ها گوگل می‌تواند رابطه بین صفحات مختلف، پست‌ها و سایر محتواها را بررسی کند.

بدین ترتیب گوگل متوجه می‌شود که کدام صفحات سایت شما موضوعی مشابه را پوشش می‌دهند. برای مثال اگر محتوایی در مورد سئو سایت پزشکی منتشر کرده باشید، می‌توانید لینک‌های داخلی همانند سئو سایت و بهینه‌سازی موتورهای جستجو سایت پزشکی را نیز جزء لینک‌های داخلی خود قرار دهید.

کمک به موتورهای جستجو برای یافتن محتوای وب سایت

لینک سازی داخلی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای شما را بهتر بیابند. همان‌طور که وب سایت‌ها از نظر رشد و بهینه‌سازی با پیچیدگی‌های زیادی همراه هستند، محتوای یتیم  نیز برای بسیاری از وب سایت‌ها به یک معضل تبدیل شده است.

منظور از محتوای یتیم صفحه‌ای در وب سایت است که هیچ لینک داخلی به آن اشاره نکرده است. این مسئله باعث می‌شود تا موتورهای جستجو نتوانند صفحات مورد نظر بدون لینک داخلی را با کمک ربات گوگل پیدا و فهرست کنند.

اگر چه امروزه وب سایت‌ها دارای نقشه مشخصی هستند که نشانی اکثر صفحات را فهرست کرده است اما برای موتورهای جستجو رسیدن به این صفحات زمان‌بر خواهد بود. این مسئله در وب سایت‌های بزرگی که منابع زیادی دارند خیلی زمان‌برتر است. در سایت‌هایی که تازه ایجاد شده‌اند برای بازدید بیشتر باید از لینک سازی بیشتری استفاده شود.

ارزش‌دهی به صفحات وب سایت

استراتژی لینک سازی داخلی

گوگل علاوه بر اینکه رابطه بین محتوا را از طریق لینک‌های داخلی درک می‌کند، با توجه به تعداد این نوع لینک‌ها متوجه ارزش یک صفحه می‌شود. در اغلب موارد صفحه اصلی یک وب سایت دارای بیشترین لینک‌های داخلی است و همین مسئله نشان می‌دهد که این صفحه از ارزش بالایی برخوردار است.

به طور کلی تعداد لینک‌های داخلی که درون یک صفحه یا پست استفاده می‌شوند، نشان‌دهنده ارزش آن صفحه خواهند بود. بنابراین جدیدترین پست‌های وبلاگ شما باید لینک‌های داخلی زیادی داشته باشند و تنها در صفحه دسته‌بندی قرار نگیرند. هر چه لینک داخلی بیشتری در صفحات جدید به کار برید، گوگل سریع‌تر می‌تواند صفحه مورد نظر را پیدا کند.

زمانی که تاثیر لینک داخلی را در صفحات وب سایت خود درک کنید، متوجه می‌شوید که هر چه لینک داخلی درون وب سایت شما بیشتر باشد، ارزش آن نیز بالاتر خواهد بود. به خاطر داشته باشید، گوگل صفحه‌ای که تعداد زیادی لینک داخلی داشته باشد را ارزشمندتر و مهم‌تر می‌داند. در نتیجه شانس رتبه‌بندی آن صفحه در میان نتایج موتورهای جستجو افزایش می‌یابد.

مراحل مربوط به استفاده از استراتژی لینک سازی داخلی

برای بهبود سئو سایت خود بسیار مهم است که از استراتژی لینک سازی داخلی به طور منظم استفاده کنید. همچنین باید لینک‌های داخلی قبلی را نیز تحت ارزیابی قرار دهید و به بهبود آنها کمک کنید. این روش یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای بهبود و تناسب وب سایت شما به حساب می‌آید. با اضافه کردن لینک‌های داخلی مناسب مطمئن می‌شوید که گوگل موارد زیر را درک می‌کند:

  • ارتباط میان صفحات وب سایت
  • ارزش صفحات

به هنگام تنظیم استراتژی لینک سازی داخلی باید چندین مسئله را در نظر بگیرید؛ زیرا نحوه اجرای این استراتژی به سایت و هدف نهایی شما بستگی دارد. در بخش‌های بعدی مراحل لازم برای لینک سازی داخلی وب سایت را توضیح می‌دهیم.

تعیین ساختار ایده‌آل برای وب سایت

برای اینکه وب سایتی موفق داشته باشید، بهتر است وب سایت خود را به صورت یک هرم تصور کنید. در بالای این هرم صفحه اصلی وب سایت شما قرار دارد. در قسمت‌های زیرین این هرم نیز برخی از بخش‌ها یا دسته‌های مختلف قرار دارند و در پایین‌تر نیز پست‌ها و صفحات به صورت جداگانه قرار می‌گیرند.

قسمت‌های زیری این هرم دارای زیر مجموعه‌های مختلف است. اگر بتوانید این هرم را به خوبی ایجاد و دسته‌بندی کنید، منوی وب سایت شما بهترین ساختار خواهد داشت. در صورتی که برای ایجاد یک ساختار منحصر به فرد و متناسب سایت خود سوالاتی دارید می‌توانید از متخصصان حاضر در این حوزه کمک و مشاوره بگیرید.

انتخاب مهم‌ترین محتوا سایت

لینک سازی داخلی و اهمیت آن برای سئو

اگر بتوانید مهم‌ترین محتوا سایت خود را بیابید، به طور حتم برای لینک سازی داخلی به شما کمک بزرگی می‌کند. به طور خلاصه این مرحله از استراتژی لینک سازی داخلی بهترین و موثرترین مرحله به حساب می‌آید. از آنجایی که کامل‌ترین محتوای شما در مورد هسته اصلی کسب و کارتان است، شما با لینک سازی داخلی به رشد و توسعه کسب و کار خود کمک می‌کنید.

محتوای اصلی محتوایی است که می‌خواهید افراد هنگام جستجوی موضوعات یا محصولاتی که در آنها تخصص دارید، به راحتی آنها را بیابند و دسترسی داشته باشند. برای اینکه گوگل بفهمانید که این محتوا برای شما حائز اهمیت است، باید لینک سازی داخلی زیادی در آن به کار برید.

اضافه کردن لینک‌های متنی

هنگامی که مقالات مختلفی در مورد یک موضوع خاص می‌نویسید، باید آنها را به صورت متنی به یکدیگر ربط دهید. این کار به گوگل و کاربران شما نشان می‌دهد که آن مقالات بر روی یک موضوع مرتبط تمرکز دارند. شما می‌توانید به طور مستقیم از کلمات کلیدی یا جملات مربوط به لینک مورد نظر استفاده کنید یا در انتهای پست منتشر شده لینکی قرار دهید.

علاوه بر این اگر قصد دارید به گوگل نشان دهید که کدام مقاله شما اصلی‌ترین و باارزش‌ترین محتوای سایت شما است، بهتر است در بیشتر پست‌های وب سایت خود به صفحه اصلی لینک دهید و فراموش نکنید که از صفحه اصلی نیز به پست‌های دیگر لینک داده باشید.

اضافه کردن بخش مرتبط به لینک داخلی

برای اینکه از لینک سازی داخلی خود نتیجه بهتری بگیرید، می‌توانید بخش‌های مرتبط به لینک داخلی مورد نظر را درون پست یا محتوای خود قرار دهید. برای این کار افزونه‌های مختلفی نیز تعبیه و طراحی شده‌اند. این استراتژی روشی عالی برای نمایش بیشتر و بهتر پست‌های وب سایت خود به بازدیدکنندگان بیشتر است.

سعی کنید از پست‌های مرتبط بهم لینک‌سازی داخلی انجام دهید. در صورتی که افزونه‌ای که برای لینک‌سازی داخلی به کار می‌برید، همیشه پست‌ها یا صفحات مرتبط را به یکدیگر لینک نمی‌دهد، بهتر است به صورت دستی این کار را انجام دهید.

در افزونه Yoast به طور معمول برای لینک‌سازی داخلی گزینه‌هایی خواهید داشت. در ورد پرس بلوکی مجهز به افزونه Yoast بلوک لینک مرتبط قرار داد که به شما کمک می‌کند تا لینک مرتبط را درون صفحه مورد نظر قرار دهید. البته این ویژگی در نسخه پرمیوم این افزونه وردپرسی قابل استفاده خواهد بود.

اضافه کردن لینک به آخرین پست‌های منتشر شده

اهمیت لینک سازی داخلی در ارتباط محتواها

یک روش و مرحله مهم در استراتژی لینک‌سازی داخلی، اضافه کردن لینک داخلی به پست یا محتوای جدیدی است که به تازگی آن را منتشر کرده‌اید. البته پست‌ها یا صفحاتی که به پست تازه منتشر شده لینک می‌شود باید موضوعی مشابه داشته باشد. نباید از یک پست یا صفحه‌ای استفاده کنید که به صورت تصادفی به پست یا صفحه مورد نظر لینک می‌شود.

این موضوع می‌تواند برای شما چالش برانگیز باشد به خصوص اگر به طور منظم محتوا را منتشر کنید. البته استفاده از این روش ارزشش را دارد؛ زیرا در نهایت با انبوهی از محتواهای یتیم که نیاز به اصلاح دارند، روبرو نخواهید شد.

علاوه بر این افزودن لینک داخلی به جدیدترین پست‌های شما تضمین می‌کند که موتورهای جستجو می‌توانند حتی زمانی که در وب سایت‌های دیگر هستند، لینک برخی از صفحات شما را شناسایی کنند و به آنها دسترسی یابند و در آخر نیز آنها را فهرست‌بندی خواهند کرد.

سخن آخر

بدون لینک محتوای شما رتبه‌بندی نخواهد داشت. در این راهنما توضیح دادیم که چطور با یک استراتژی لینک سازی داخلی قوی می‌توانید نشان دهید کدام محتوا مرتبط است و کدام یک از مقالات وب سایت شما آموزنده‌تر و ارزشمندتر خواهد بود. برای اینکه هم گوگل و هم کاربرن سایت شما را به راحتی پیدا کنند و بتوانند به صفحات مهم شما دسترسی داشته باشند، بهتر است لینک سازی داخلی را امتحان کنید.

از آنجایی که برای لینک سازی داخلی به دانش عمیق و آگاهی نیاز دارید، باید از کمک متخصصان حاضر در این حوزه استفاده کنید. یکی از بهترین شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ که می‌تواند در حوزه لینک سازی داخلی سایت به شما کمک کند، شرکت یکتا است که شما برای لینک سازی داخلی وب سایت خود می‌توانید از تیم متخصص این شرکت کمک بگیرید.  

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *