سئو پزشکی
سئو پزشکی
سئو تکنیکال چیست؟
  1. صفحه اصلی
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. آموزشی
  6. /
  7. سئو تکنیکال چیست؟
سئو تکنیکال چیست؟
سئو تکنیکال چیست؟

تا چه حدی با سئو و روش‌های بهینه‌سازی سایت آشنا هستید؟ برای اینکه وب سایت فروشگاهی ، شرکتی یا وب سایت پزشکی شما از همه نظر کامل و جامع به نظر رسد، باید تمامی اصول مربوط به روند بهینه‌سازی سایت را در نظر بگیرید و طبق آنها پیش بروید. سئو شاید در نگاه اول مسئله ساده‌ای به نظر رسد اما اگر کمی در این حوزه پیش‌روی کنید، به طور حتم با مسائل فنی‌تر و پیچیده‌تری روبرو می‌شوید. یکی از مراحل مهم بهینه‌سازی انواع سایت‌های موفق، سئو تکنیکال است. شاید برایتان سوال شود که سئو تکنیکال چیست و چگونه می‌توان آن را در بر روی سایت خود پیاده کرد. در این راهنما به طور مفصل در مورد سئو تکنیکال توضیح می‌دهیم.

منظور از سئو تکنیکال چیست؟

برای پاسخ به این پرسش که سئو تکنیکال چیست، مثالی ذکر می‌کنیم. تصور کنید شما منزل خود را از صفر ساخته‌اید و تمام اتاق‌ها یا سایر محیط‌های آن را با وسایل لوکس و باکیفیت دکور کرده‌اید. برای اینکه منزل شما برای مهمانان و حتی خودتان جذاب به نظر رسد، به نیرویی فراتر نیاز دارید. برای مثال برق و نور می‌تواند این وسایل را راه بیندازد و منزل شما را جذاب‌تر نشان دهد.

وب سایت نیز به همین شکل است، اگر به صورت فنی به آن انرژی خاصی القا نکنید، بدون شک طراحی زیبای آن نیز خیلی به چشم نمی‌آید. بنابراین بعد از طراحی و راه‌اندازی وب سایت باید به سراغ نوردهی بروید و آن را از نظر سئو فنی ارتقا دهید.

به فرآیندی که برای بررسی اصول فنی وب سایت‌ها براساس موتورهای جستجو به روز انجام می‌شود سئو تکنیکال یا فنی نام دارد. این نوع فرآیند همه چیز را در مورد بهبود جنبه‌های فنی یک وب سایت برای افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو شامل می‌شود.

برای اینکه بهینه‌سازی فنی سایت خود را انجام دهید باید وب سایت بسازید که سریع باشد و برای موتورهای جستجو مدرن یا به روز قابل درک‌ به نظر رسد. می‌توان گفت سئو فنی یا تکنیکال در واقع بخشی از سئو داخلی محسوب می‌شود که بر روی بهبود عناصر وب سایت شما به منظور کسب رتبه‌های بالاتر تمرکز دارد. این فرآیند درست برعکس سئو خارجی است که برای نمایش بهتر و بیشتر سایت از طریق کانال‌ها دیگر اقدام می‌کند.

چرا باید از سئو تکنیکال استفاده کنیم؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو در تلاش هستند تا بهترین نتایج ممکن را براساس درخواست‌های کاربران خود تنظیم کنند و ارائه دهند. به همین دلیل ربات‌های گوگل در صفحات وب و براساس فاکتورهای زیادی فعالیت می‌کنند و موقعیت‌های هر وب سایت را تحت ارزیابی قرار می‌دهند. برخی از این فاکتورها عبارت هستند از:

  • تجربه و نیاز کاربر
  • سرعت بارگذاری صفحه سایت
  • محتوای صفحه سایت

ابزارهای گوگل این مسائل را تحت بررسی دقیق قرار می‌دهند، بدین ترتیب اگر جنبه‌های فنی سایت خود را بهبود بخشیده باشید، ربات موتورهای جستجو سایت شما را بهتر درک می‌کنند. در نتیجه این روند رتبه بالاتری در میان موتورهای جستجو کسب می‌کنید. همین موضوع به پیشرفت سایت شما یا کسب و کارتان کمک بزرگی می‌کند.

در ضمن اگر اشتباهات فنی سایت شما زیاد باشد، ممکن است مجبور شوید هزینه‌های بیشتری پرداخت کنید. البته نگران نباشید شما تنها کسی نیستید که در سایت خود اشتباهات فنی دارید. به طور کلی برای جلب رضایت موتورهای جستجو، باید روی جزئیات فنی وب سایت خود تمرکز کنید.

دلیل اهمیت سئو تکنیکال چیست؟

شاید شما بهترین سایت را با بهترین محتوا داشته باشید اما اگر سئو تکنیکال آن بهم ریخته باشد، بدون شک نتیجه خوبی نمی‌گیرید. در واقع شما بدون سئو فنی، رتبه خوبی دریافت نمی‌کنید. برای اینکه کاربران و مشتریان، در ابتدایی‌ترین سطح همانند گوگل یا سایر موتورهای جستجو بتوانند صفحات وب سایت شما را پیدا کنند، باید به اصول سئو فنی توجه کنید.

در نظر داشته باشید ایندکس کردن یکی از مراحل مربوط به سئو فنی است اما حتی اگر گوگل تمام محتوای سایت شما را ایندکس کند، به این معنا نیست که کار شما تمام شده است. برای اینکه سئو سایت شما از نظر فنی به تایید برسد باید وب سایت شما فاکتورهای زیر را شامل شود:

  • ایمن بودن صفحات سایت
  • بهینه‌سازی شدن سایت برای موبایل
  • عاری بودن سایت از هر نوع محتوای تکراری
  • امکان بارگذاری سریع آن
  • هزاران مورد دیگر مربوط به بهینه‌سازی

هر چه دسترسی گوگل به محتوای خود را تسهیل کنید، شانس شما برای رتبه‌بندی افزایش می‌یابد. فراموش نکنید سئو فنی بدین معنا نیست که بدون شک رتبه‌بندی شما کامل می‌شود اما به هر حال تاثیر بسزایی دارد.

مراحل اجرای سئو تکنیکال چیست؟

تاثیر سئو تکنیکال چیست

اگر قصد دارید بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهید، باید به فکر بهبود سئو تکنیکال آن باشید. برای اینکه سئو تکنیکال شما نیز پیشرفت کند، باید طبق مراحل ذکر شده ادامه دهید.

بهینه‌سازی کدهای HTML

HTML در واقع یک نوع زبان مخصوص پشت صحنه وب‌سایت‌ها است و اگر با سایر کدها هم‌خوانی پیدا کند، باعث می‌شود مرورگر صفحه مرتبط به نیاز کاربر را به نمایش بگذارد. شما به عنوان انسان زمانی که صفحه‌ای را باز می‌کنید، محتوای متنی و تصویری یا ویدیویی می‌بینید اما ربات‌های گوگل این محتواها را درک نمی‌کنند، بلکه آنها تنها با کدها آشنایی دارند.

بدین ترتیب شما با کمک این کدها می‌توانید سایت خود را به ربات‌های گوگل معرفی کنید. با بهینه‌ کردن این کدها ربات‌های گوگل صفحه شما را درک می‌کنند و به راحتی آن را ایندکس خواهند کرد.

اصلاح ساختارهای URL

URLها یا لینک‌های صفحه وب سایت شما باید دارای ویژگی‌هایی باشند تا سئو فنی سایت شما بهینه شود. برای اینکه یو آر ال‌های متناسب و درستی داشته باشید، باید از کلمه کلیدی‌های مرتبط در صفحه سایت خود استفاده کنید. با این کار ربات‌های گوگل بهتر محتوای شما را درک می‌کنند.

یو آر الی مناسب است که کوتاه باشد و هیچ حرف اضافه‌ای نداشته باشد. به منظور جدا کردن کلمات لینک‌دهی سایت خود از – استفاده کنید. فراموش نکنید URLها تنها با حروف کوچک نوشته می‌شوند و بهتر است آنها را به زبان انگلیسی بنویسید.

بهینه‌سازی ساختار اصلی سایت

اگر مطالب و محتوای خود را دسته‌بندی کنید، بدون شک کاربران از این بهینه‌سازی سایت لذت می‌برند. همچنین می‌توانید برای تاثیر بیشتر سئو فنی، برخی از محتواها را در آرشیو مشخصی قرار دهید. بهینه‌سازی سایت به این معنا است کاربر به راحتی بتواند به موضوع مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند.

هر چه سایت خود را بیشتر بهینه‌سازی کنید، کاربر بیشتر در سایت شما حضور پیدا می‌کند و همین امر برای سایت شما بسیار ارزشمند است. بهینه‌سازی سایت علاوه بر تاثیری که بر حضور کاربر دارد، برای گوگل یا سایر موتورهای جستجو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی دیگر از مراحل مهم برای سئو سایت را در زیر نام می‌بریم:

  • اگر سایت شما بین‌المللی است باید از hreflang استفاده کنید
  • به بررسی فایل txt اهمیت دهید
  • در صفحات سایت خود از bread crumb کمک بگیرید
  • Structured data را بهینه‌سازی کنید
  • محتوای تکراری در سایت خود قرار ندهید
  • خطای 404 صفحه خود را مورد بررسی دقیق قرار دهید
  • یک نقشه برای سایت خود تعبیه کنید
  • برای افزایش سرعت سایت دست به کار شوید
  • به responsive بودن صفحات سایت خود اهمیت دهید
  • امنیت SSL را امری جدی تلقی کنید
  • به مدیریت جاوا اسکریپت اهمیت دهید

مقایسه سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی

به منظور بررسی این پرسش که تفاوت سئو داخلی و خارجی با سئو تکنیکال چیست، می‌توان گفت سئو فنی فرآیندی است که برای حفظ سلامت فنی وب سایت شما کارآمد محسوب می‌شود. در مقابل سئو داخلی بیشتر حول کلمات کلیدی و محتوا می‌چرخد.

سئو خارجی نیز بر روی فعالیت‌هایی همانند ساخت لینک و روابط عمومی دیجیتال سایت تمرکز دارد تا سیگنال‌های خارجی سایت را افزایش دهد. این در حالی است که سئو تکنیکال بر روی استقرار کدهای وب سایت تمرکز دارد تا وب سایت شما بیشتر برای ربات‌‎های گوگل قابل درک باشد.

سئو فنی با سئو داخلی تا حدودی هم‌خوانی دارد؛ زیرا متخصص سئو داخلی می‌تواند صفحات وب را بررسی کند و آنها را از نظر کلمات کلیدی نیز مورد بررسی قرار دهد یا تغییرات متناسبی ایجاد کنید. ناگفته نماند متخصص سئو تکنیکال بیشتر بر روی خطاهای سایت تمرکز دارد تا عناوین صفحه شما بیش از حد طولانی نباشد یا قسمت توضیحات متای سایت خالی نماند.

اصلی‌ترین فعالیت‌های سئو تکنیکال چیست؟

کاربرد سئو تکنیکال چیست

در قسمت‌های مختلف توضیح دادیم که منظور از سئو تکنیکال چیست اما در این بخش قصد داریم به فعالیت‌های اصلی آن اشاره کنیم. سئو فنی برای شناسایی لینک‌های شکسته سایت شما صفحات وب سایت را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در ضمن این نوع سئو توصیه‌های مختلفی در مورد سلامت کلی ساختارهای پیوند سایت در نظر می‌گیرد. با ما همراه باشید تا برخی از اصلی‌ترین فعالیت‌های این نوع سئو را توضیح دهیم.

بررسی میزان دسترسی به صفحات و ایندکس کردن آنها

کشف و رفع مشکلات صفحات از طریق ابزارهایی همانند کنسول جستجوی گوگل انجام می‌شود. سئو تکنیکال بر این موضوع تمرکز دارد تا تگ‌های سایت شما بدون فهرست ذکر نشوند و نقشه سایت شما با قسمت‌های مختلف آن مطابقت داشته باشد.

وظایف مربوط به سیستم مدیریت محتوا

در صورت نیاز باید به ویژگی‌های مربوط به سئو داخلی کمک می‌کند و آنها را به بهترین شکل ممکن ارتقا می‌دهد. در ضمن برای اطمینان از استاندارد بودن محتواها از ابزارهای حرفه‌ای استفاده می‌کند.

آنالیز صفحات وب سایت

یکی دیگر از فعالیت‌های سئو تکنیکال مربوط به آنالیز صفحات مختلف وب سایت‌ شما است. برای این فرآیند نیز از ابزارهای فنی مربوطه استفاده می‌کند.

فعالیت‌های مربوط به دامنه و انتقال سایت

این نوع از سئو در مورد انتخاب نام دامنه جدید فعالیت چشمگیری دارد. همچنین در انتقال وب سایت نیز از یک دامنه خارجی یا داخلی تاثیر بسزایی دارد. البته انتقال از یک دامنه خارجی با انتقال از یک دامنه داخلی متفاوت است.

تجزیه و تحلیل داده‌های سایت

این فعالیت نیز در واقع کار و روند تیم سئو داخلی را تحت نظر دارد و به تشخیص محتواهای نوشته شده از طریق هوش مصنوعی کمک می‌کند.

افزایش امنیت سایت

طی این فعالیت نیز سئو به سیاست‌های امنیتی محتوا تمرکز دارد و برخی از داده‌های نامربوط را مسدود می‌کند. سئو فنی به امنیت بیشتر و کارآمد سایت شما کمک می‌کند.

ویژگی‌های سایت دارای سئو تکنیکال چیست؟

روند بررسی سئو تکنیکال

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک سایت دارای سئو تکنیکال، سرعت بالای آن است. در دنیای مدرن امروزی که روند زندگی بسیار سریع است، مردم بی‌حوصله هستند و نمی‌توانند برای باز شدن صفحه خیلی منتظر بمانند. تحقیقاتی که در سال 2016 انجام شد، نشان داده است که اگر وب سایت در عرض 3 ثانیه باز نشود، 53 درصد بازدیدکنندگان آن سایت را ترک می‌کنند.

این تحقیقات دوباره در سال‌های اخیر انجام شده و نشان داد که اگر وب سایت در عرض یک ثانیه باز نشود مردم بلافاصله آن را می‌بندند. بنابراین اگر وب سایت شما کند کار می‌کند باید به فکر بررسی سئو فنی آن باشید. نباید با سایت سرعت پایین خود مردم را کلافه و ناامید کنید؛ زیرا بدون شک ترافیک زیادی را دست می‌دهید.

همچنین گوگل نیز می‌داند که صفحاتی که کند عمل می‌کنند به خوبی بهینه‌سازی نشده‌اند. بنابراین سعی کنید به بهینه کردن سایت خود دقت زیادی داشته باشید و از سئو فنی یا تکنیکال نیز نهایت بهره را ببرید. در حال حاضر صفحاتی که خیلی سریع بارگذاری می‌شوند، از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. برخی دیگر از ویژگی‌های یک سایت مجهز به سئو فنی خوب را در پایین ذکر می‌کنیم:

  • برای موتورهای جستجو قابل درک است
  • لینک‌های مرده زیادی ندارد
  • موتورهای جستجو را با محتوای تکراری گیج نمی‌کند
  • امنیت بالایی دارد
  • داده ساختاربندی شده دارد
  • دارای نقشه سایت است

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم برای شما توضیح دهیم که سئو تکنیکال چیست و چه کاربردی دارد. همچنین توضیح دادیم که با رعایت بسیاری از نکات شما نیز می‌توانید سایتی معتبر و بهینه‌شده داشته باشید. البته اجرای تمام مراحل مربوط به سئو تکنیکال به تخصص و دانش عمیق نیاز دارد.

برای اینکه بتوانید سایت خود را به بهترین شکل ممکن و از نظر فنی بهینه‌سازی کنید، توصیه می‌کنیم از متخصصان حرفه‌ای حاضر در این حوزه کمک و راهنمایی بگیرید. همچنین شرکت دیجیتال مارکتینگ یکتا یکی از متخصصان حاضر در همین حوزه است که برای بهینه‌سازی فنی سایت شما خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد.

 

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *